Patrimoniul cultural se transmite din generație în generație, fie că suntem conștienți de proces sau nu. Domnitori și regi de odinioară au ctitorit edificiile emblematice de acum, afaceriști interesați de profit au construit uzine intrate azi în patrimoniul industrial, iar anonimi talentați au inventat tradiții și meșteșuguri care au șlefuit cultura românească. Toate aceste elemente prind din nou viață prin Cronicari Digitali, povestea online a patrimoniului scrisă de generația Millennials.

Campania de digital storytelling s-a născut prin eforturile susținute ale Institutului Național al Patrimoniului și ale agenției de comunicare creativă Zaga Brand. Misiunea asumată e vitală: promovarea elementelor de patrimoniu către noua generație prin mijloace familiare de comunicare – Facebook, Instagram sau bloguri de succes. Ștefan Bâlici, managerul Institutului Național al Patrimoniului explică pe îndelete dezideratul proiectului: „Trăim într-o eră digitală, iar oamenii caută experiențe care aduc trecutul și cultura mai aproape de ei. Și ce poate fi mai util pentru noua generație decât să vadă cu ochii lor obiective-cheie, locuri unde s-a scris istorie, să le înțeleagă prin experiență directă?

Pornind de la această premisă, campania Cronicari Digitali s-a lansat pe 17 iulie printr-un Heritage Instameet dedicat pasionaților de Instagram din București. Evenimentul, care a strâns laolaltă peste 120 de participanți, a oferit șansa unică de a vizita trei clădiri-simbol ale capitalei (Casa de Târgoveț, Palatul CEC și Casa Monteoru), alături de ghizi ai INP.

În completare, tururile ghidate prin România, denumite Heritage Trips, familiarizează bloggeri, instagrammeri și jurnaliști cu peste 50 de obiective de patrimoniu național și UNESCO, sub îndrumarea experților INP. Prima expediție i-a adus pe cronicari în fața bisericilor pictate din nordul Moldovei (Părhăuți, Arbore, Sucevița, Bălinești, Dragomirna, Probota) și a conacelor boierești de la Hemeiuș, Țibănești sau Călinești. În Heritage Trip Alba, echipa de cronicari a descoperit ce înseamnă gura de rai, în Rimetea și Râmeț, satele răsfirate ale munților Apuseni. Pe drum, au fotografiat și culele tradiționale oltenești, Sarmizegetusa Regia și Roșia Montană, iar la Blăjeni – Vulcan au asistat la o demonstrație tradițională de fabricare a șindrilei. Următoarea destinație a fost Maramureș și vor urma Sulina, Caraș Severin și Hunedoara.

Despre  Cronicari Digitali puteți afla mai multe accesând website-ul campaniei, www.cronicaridigitali.ro, fie pe  Facebook (https://www.facebook.com/cronicaridigitali/ ) sau Instagram (https://www.instagram.com/cronicaridigitali/ ). Oricine poate deveni ambasador al patrimoniului folosind hashtag-ul #CronicariDigitali.