Uneori mijloacele de transport nu ajung la timp la destinație, iar condițiile de călătorie nu sunt la cel mai înalt nivel, însă uneori acestea ne pot arăta o față mai puțin cunoscută a Bucureștiului, printre străduțele întortocheate din centrul orașului, pe unele dintre mariile bulevarde sau prin locuri surprinzătoare din zonele limitrofe.

Există linii de transport de suprafață în București care vă poartă prin cartiere pline de istorie, unde aveți ocazia să descoperiți case bogate din punct de vedere arhitectural, parcuri liniștite, locuri în care să reveniți pentru a le descoperi mai pe îndelete. Așadar, iată câteva dintre liniile de transport care vă pot aprinde sau reaprinde dorința de a descoperi Bucureștiul.

Linia 783

Urcați-vă în autobuzul expres de la Piața Unirii și coborâți la Piața Presei Libere. Această linie este perfectă pentru a lua pulsul Bucureștiului, din zonele comerciale centrale, până în zonele mai aerisite din nordul orașului. Pe parcursul traseului puteți admira multe monumente reprezentative sau de o importanță culturală majoră pentru capitală, precum cea mai veche biserică romano-catolică din București, Biserica Bărăția, a cărei formă actuală datează din anul 1848.

De asemenea, puteți admira opere arhitecturale ale perioadei interbelice și ale secolului al XIX-lea, ca Universitatea București, Palatul Victoria, Arcul de Triumf, dar și clădiri construite în perioada comunistă, precum hotelul Intercontinental și Casa Presei Libere. Totodată, puteți admira clădirile de pe Bulevardul General Gheorghe Magheru și Bulevardul Nicolae Bălcescu, majoritatea în stil Art Deco, vilele somptuoase de pe Bulevardul Lascăr Catargiu și Bulevardul Aviatorilor.

Linia 69

Luați troleibuzul de la Piața Leul, până la Gara Obor sau în sens invers, și bucurați-vă de o plimbare pe alte bulevarde centrale splendide: Șoseaua Cotroceni, Calea Plevnei, bulevardele Mihail Kogalniceanu, Regina Elisabeta, Carol I și Ferdinand I. Nu doar clădirile frumos decorate sunt puncte de referință, ci și “insulele” care au luat forma unor parcuri, respectiv parcul din Piața C.A. Rosetti și parcul Izvorul Rece. Continuați călătoria pe bulevardul Ferdinand, până ajungeți la una dintre gările Bucureștiului, Gara Obor, o clădire inaugurată în 1903, cu arhitectură de factură neoromânească.

Linia 79

Urcați-vă în troleibuz de la stația Baba Novac și pătrundeți în centrul Bucureștiului, admirând casele de pe străzile Dristorului, Delea Veche și Popa Nan, odată mahalale ale orașului. Ajungeți apoi în Piața Foișorul de Foc, a cărei clădire situată în centrul ei a fost finalizată în anul 1890, fiind inițial un turn de apă, ca apoi să fie folosit de pompieri, ca turn de veghe.

Pătrundeți pe Bulevardul Dacia, unde puteți admira vilele impunătoare de sfârșit de secol XIX și început de secol XX. Continuați apoi pe Bulevardul Lascăr Catargiu, iar apoi pe strada General Gheorghe Manu, unde puteți admira o clădire impunătoare cu arhitectură în stil gotic. Mergeți în continuare pe strada Occidentului și Gheorghe Polizu, către Gara de Nord, a cărei clădire a fost inaugurată în anul 1872, într-o formă inițială.


Linia 368

Luați autobuzul de la Piața Romană și coborâți la stația Șoseaua Panduri. Parcurgeți străzile din spatele Ateneului Român, iar apoi autobuzul o va lua pe strada Luterană, unde puteți admira singura biserică luterană din București, a cărei piatră de temelie a fost pusă în anul 1851. Spre sfârșitul traseului, de pe Bulevardul Eroilor, se va zări pe un deal Universitatea Națională de Apărare Carol I, care la momentul înființării era a șasea școală de stat major din Europa. Puteți lua autobuzul pentru a vă întoarce la Piața Romană, de la stația Profesor Dr. Rainer, dar și pentru a parcurge un alt traseu, pe strada Știrbei Vodă, unde puteți admira Palatul Kretzulescu, a cărui construcție s-a finalizat în anul 1904, aceasta având influențe baroce. De asemenea, puteți avea o privire de ansamblu a Ateneului Român și a Muzeului Național de Artă al României.

Linia 135

Urcați-vă în autobuz de la Șoseaua Iancului, parcurgând Bulevardul Pache Protopopescu și Bulevardul Dacia, pentru a ajunge pe strada Polonă, unde puteți admira câteva conace boierești. Traversați cartierul Floreasca, pentru a vă bucura de zona verde și liniștită a orașului, respectiv a malului lacului Floreasca, până ajungeți într-una dintre zonele de birouri ale capitalei, cu clădiri înalte și moderne.

Linia 104

Parcul Operei, respectiv stația de autobuz și totodată capătul liniei este locul de unde vă puteți urca, pentru a porni într-o incursiune de-a lungul râului Dâmbovița, până la Piața Unirii. Pe parcursul traseului puteți admira Palatul de Justiție, casele și blocurile din perioada interbelică, de pe Splaiul Independenței, printre care blocul Adriatica-Trieste, de la intersecția cu Calea Victoriei, construit în anul 1926.

Linia 301

Porniți de la Piața Romană spre Calea Dorobanți, una dintre cele mai vechi străzi din București. Deși blocurile construite în regimul comunist și-au pus amprenta asupra străzii, se mai pot zări case boierești de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Parcurgeți apoi zonele nordice ale Bucureștiului, străbătând lacurile orașului, trecând prin cartierul Aviației și ajungând, în final, pe Aleea Privighetorilor, unde puteți coborî pentru a vă bucura de liniștea ce o oferă această zonă de lângă pădure.

Linia 16

Cât timp așteptați tramvaiul, puteți vizita incinta bisericii Sfântul Gheorghe Nou, care este o oază de liniște în centrul Bucureștiului, precum și biserica, a cărei construcție a început în anul 1705. Urcați-vă în tramvai și mergeți până la stația Șoseaua Ștefan cel Mare, pentru a porni într-o călătorie printre străzile întortocheate ale orașului, respectiv pe Calea Moșilor, strada Armand Călinescu, strada Vasile Lascăr, strada Viitorului, unde puteți zări case sau blocuri cu o arhitectură diversă.

Linia 23

Urcați-vă în tramvai de la Piața Mărășești și mergeți până la Piața Chirigiu. Bulevardul Mărășești este unul dintre bulevardele capitalei, care a scăpat aproape în întregime de demolările din timpul regimului comunist. Casele în diferite stiluri arhitecturale de pe strada 11 Iunie și bulevardele Regina Maria și George Coșbuc vă pot, de asemenea, încânta privirea.

Articol scris de Iosif Vlad-Alexandru

Articol realizat în cadrul Proiectului Tineri Jurnaliști Online, proiect cofinanțat de Ministerul Tineretului și Sportului